4246 ARTYKUŁÓW W SERWISIE
ZNAJDŹ NAS
W INTERNECIE
ŚRODOWISKO

Co się z nami stanie, jeśli będziemy zjadali także skorupki jajek

03 Mar 2017
ŚRODOWISKO
autor: Bartek Faryna

Jeśli nie jesteście weganami, lub po prostu nie macie jakiejś wrodzonej niechęci do jedzenia jaj, to na pewno od czasu do czasu lubicie zjeść sobie jajecznicę, jajo na twardo/miękko, lub po prostu jajko smażone. W trakcie przygotowywania potrawy na pewno wyrzucacie skorupki jaj, jak zapewne robi to zdecydowana większość społeczeństwa. Szacuje się, że w samych Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej do śmieci trafia rocznie aż 150 000 ton skorupek z jajek.

Co by jednak było, gdybyśmy zamiast wyrzucać skorupki z jajek, zaczęli je po prosu odpowiednio przerabiać i zjadać? Nasz organizm na pewno byłby nam za to wdzięczny. Zacznijmy jednak od początku. Skorupka jajka składa się w 98% z węglanu wapnia. Jest ona więc doskonałym źródłem samego wapnia. Szacuje się, że w skorupce jajka przeciętnej wielkości znajdziemy łącznie aż 2 gramy wapnia. Warto dodać, że dzienne zapotrzebowanie dorosłej osoby wynosi 1 gram.

Trzeba jednak uważać, ponieważ zarówno przedawkowanie, jak i niedobór wapnia mogą nieść z sobą przykre konsekwencje dla zdrowia. W ciele przeciętnego dorosłego mężczyzny znajduje się około 1,2 kg wapnia. 99% możemy znaleźć w zębach oraz w kościach. Wapń reguluje układ nerwowy, poprawiając przekazywanie impulsów nerwowych, a przede wszystkim kontroluje krzepnięcie krwi.

Objawy niedoboru wapnia mogą być dla nas bardzo nieprzyjemne. Wśród nich warto wymienić skurcze mięśni, bóle w stawach, mrowienie i drętwienie kończyn oraz zwolnienie tętna. Tak się dzieje w przypadku niewielkich niedoborów. Późniejsze objawy to zaburzenia snu, ubytki w uzębieniu czy nawet krwotok z nosa. W przypadku naprawdę poważnego niedoboru możemy spodziewać się nawet utraty zębów, częstego łamania kości, zaburzeń lękowych a także utykania.

Z drugiej zaś strony należy uważać, aby tego wapnia nie było za dużo. Sygnałem zbyt wysokiego jego stężenia są zaparcia, nudności, brak apetytu. Może to prowadzić także  do powstawania kamieni nerkowych oraz obniżenia wchłaniania cynku i żelaza.

Jak więc zabrać się do spożywania skorupek z jaj? Na pewno nie powinniśmy jeść ich „na surowo”. Na początek powinniśmy je dokładnie wygotować. W drugim kroku powinniśmy wsadzić je do piekarnika rozgrzanego do około 100°C i trzymać je tam około 15 minut. W ostatnim kroku powinniśmy dokładnie zmielić je na proszek. Taki proszek łatwo później dodawać do potraw. Możemy używać go także do pieczenia np. ciasta na pizzę, chleba czy ciasteczek. Pamiętajmy jednak, żeby nie przesadzać ze spożywaniem naszego proszku.

Źródło: Tech Insider

KOMENTARZE disqus
komentuj przez Disqus
Wiedzocholik na Facebooku
POLUB NAS    
Wiedzocholik na Instagramie Wiedzocholik na Instagramie
Przeglądnij się
OBSERWUJ NAS    
Wiedzocholik na Twitterze