3905 ARTYKUŁÓW W SERWISIE
ZNAJDŹ NAS
W INTERNECIE
ŚRODOWISKO

Czy jesteśmy w stanie „wytrenować” swój organizm, aby potrzebował on mniej godzin snu?

28 Gru 2016
ŚRODOWISKO
autor: Bartek Faryna

Nie ma to, jak dobry sen. Większość z Was zapewne lubi oddawać się w ramiona Morfeusza i beztrosko spędzać całe godziny na odpoczynku. Są jednak takie osoby, którym cały czas „brakuje dnia” i najchętniej to w ogóle by nie spały. Czy jednak da się coś takiego osiągnąć? Czy jesteśmy w stanie ot tak sobie ograniczyć liczbę godzin, które musimy przespać, aby czuć się dobrze?

Wyobraźmy sobie sytuację, w której chcemy osiągnąć taki właśnie cel. Staramy się więc z czasem na sen przeznaczać coraz mniej czasu. Jeśli macie podobne eksperymenty za sobą, to doskonale wiecie, że jest to możliwe. Okazuje się jednak, że ten medal ma dwie strony. Wprawdzie możecie czuć, że „trening” przynosi efekty i śpicie coraz krócej, to jednak z Waszymi organizmami dzieje się coś, z czego możecie nie zdawać sobie sprawy.

W badaniach którym przewodniczył James Hamblin, postanowiono sprawdzić, jaki wpływ na ludzi może mieć ograniczenie czasu snu. Ochotnicy mieli więc za zadanie spać po 8, 6, 4 godziny dziennie przez okres 2 tygodni. Zanim jednak zabrano się do właściwej części eksperymentu, przeprowadzono serię testów – w tym test zdolności poznawczych. Powtarzano je później co jakiś czas. To właśnie dzięki nim, udało się wyciągnąć takie a nie inne wnioski.

Pod koniec eksperymentu część badanych przyzwyczaiła się do swojego nowego trybu i stwierdzili oni, że czują się wypoczęci po 4 lub 6 godzinach snu. Kiedy jednak przeprowadzono testy zdolności poznawczych okazało się, że przy takim czasie snu, wypadają oni znacznie gorzej niż w momencie, w którym zapewniali swojemu organizmowi wymaganą dawkę snu. Widzimy więc, że sam mózg przyzwyczajał się do krótkiego snu, jednak nie był on wtedy w stanie pracować na pełnych obrotach.

Także odpowiedź na tytułowe pytanie to zarówno tak, jak i nie. Zależy czego oczekujemy od samego siebie. Jeśli nasze zajęcie wymaga od nas nieco myślenia, to lepiej zapewniać organizmowi wymaganą przez niego dawkę snu. Jak to sprawdzić? Po prostu kładźcie się do łóżka, kiedy będziecie już zmęczeni, a wstawajcie kiedy poczujecie się wypoczęci. Podobny eksperyment poprowadzony przez tydzień czasu pozwoli określić, jak wiele godzin snu potrzebuje Wasz organizm. Liczba ta bowiem może u każdego wyglądać nieco inaczej.

Źródło: Business Insider

KOMENTARZE disqus
komentuj przez Disqus
Wiedzocholik na Facebooku
POLUB NAS    
Wiedzocholik na Instagramie Wiedzocholik na Instagramie
Przeglądnij się
PODĄŻAj ZA NAMI    
Wiedzocholik na Twitterze