4552 ARTYKUŁÓW W SERWISIE
ZNAJDŹ NAS
W INTERNECIE
MEDYCYNA

Jak powinno się jeść banany?

19 Sty 2016
MEDYCYNA
autor: Anna Borkowska

Jeśli chodzi o jedzenie bananów, rzecz wydaje się bardzo prosta – zdejmujemy skórkę, wyrzucamy ją do kosza i spożywamy miąższ. Błąd! Zdecydowana większość z nas – jeśli nie wszyscy – robiliśmy to do tej pory źle. Zdaniem naukowców, możemy spożywać nie tylko wnętrze banana, ale także jego skórkę. Okazuje się, że jest ona jadalna i bardzo odżywcza.

Niemal w każdym zakątku świata ludzie wyrzucają skórki bananów do kosza. Ale przykładowo mieszkańcy Indii już od dziesięcioleci wykorzystują ich wartości odżywcze. Podczas gdy środek banana jest miękki i słodki, jego skóra jest gruba, włóknista i lekko gorzka. Można ją wykorzystywać do przyrządzania koktajli, smażyć, piec lub gotować przez co najmniej 10 minut. Ciepło rozkłada włókna skóry i rozluźnia ją, przez co jej twarda tekstura mięknie i skórka daje się łatwiejsza do żucia i trawienia. Ponadto, skóra bardziej dojrzałego banana jest cieńsza, przez to jest ona również słodsza. Dzieje się tak z powodu naturalnego hormonu tych roślin o nazwie etylen, który to owoce te wydzielają w trakcie dojrzewania.

Etylen współdziała z cukrami i błonnikami zawartymi w skórce od banana, rozkładając złożone cukry na cukry proste i pektyny, zmieniając formę włókna bananów, która to powoduje, że są one sztywne. Dlatego im starszy jest banan, tym jest on cieńszy. W tym samym czasie inne hormony rozbiją jego zielony pigment zawarty w skórce powodując, że staje się on żółty, a ostatecznie brązowy.

Wartości odżywcze

Słodki środek średniej wielkości banana zawiera znaczny odsetek zalecanego spożycia dziennego różnych składników odżywczych, takich jak:

1. 12 procent dziennej dawki zalecanego spożycia błonnika, który pomaga w trawieniu i może pomóc obniżyć ryzyko wystąpienia cukrzycy;

2. 17 procent dziennej dawki witaminy C, co jest ważne dla układu odpornościowego, a także wzrostu i rozwoju organizmu;

3. 20 procent dziennej dawki witaminy B6, która wspomaga zdolność organizmu do przekształcania żywności w energię;

4. 12 procent dziennej dawki potasu, który pomaga w tworzeniu komórek, tkanek i narządów w całym organizmie;

5. 8 procent dziennej dawki magnezu, co jest ważne dla produkcji energii przez organizm oraz regulacji poziomu glukozy i ciśnienia krwi.

Jeśli zamierzasz zjeść całego banana, razem ze skórą, to korzyści odżywcze dla Twojego organizmu będą jeszcze większe.

„Skóra zawiera duże ilości witaminy B6 i B12, a także magnez i potas. Zawiera także błonnik i niewielką ilość białka” – mówi dietetyczka Laura Flores.

Jedzenie skórki jest nie tylko dobre dla ciała, ale także jest korzystne dla środowiska. W 2013 roku banany były najbardziej popularnym owocem w USA. Przeciętny Amerykanin zjadał 11,4 funtów (5,2 kg) bananów w ciągu jednego roku.

Średniej wielkości banan waży około 0,3 funtów (130 gramów), czyli wynik ten równał się około 38 bananom na jedną osobę, czyli około 12 mld dla całego USA, a ponieważ większość osób wyrzuca skórkę, oznacza to również wiele odpadów organicznych. Większość przechodzi do składowisk odpadów, ale część z nich jest wykorzystywana jako nawóz, do oczyszczania wody oraz do kompostowania.

Źródło: Science Alert

Zdjęcie: Pixabay

KOMENTARZE disqus
komentuj przez Disqus
Wiedzocholik na Facebooku
POLUB NAS    
Wiedzocholik na Instagramie Wiedzocholik na Instagramie
Przeglądnij się
OBSERWUJ NAS    
Wiedzocholik na Twitterze