4552 ARTYKUŁÓW W SERWISIE
ZNAJDŹ NAS
W INTERNECIE
MÓZG

Jak powstrzymać się przed zajadaniem emocji?

14 Lut 2017
MÓZG
autor: Anna Borkowska

Zajadanie emocji oznacza jedzenie dla pocieszenia i nie ma nic wspólnego z głodem – dlaczego nie powinniśmy podejmować żadnych ważnych decyzji, kiedy jesteśmy głodni? Chipsy, słodycze czy inne smakołyki, mogą na chwilę odsunąć nudę, samotność, lęk, frustrację, depresję, złość i stres, ale niestety, prowadzą do szybkiego przybierania na wadze. Eksperci twierdzą, że powodem przejadania się w 75% przypadków są emocje.

Na szczęście, można nauczyć się radzenia sobie w emocjonalnych sytuacjach kryzysowych i zaprzestać praktyki jedzenia z powodu dyskomfortu psychicznego. Trzeba zacząć od zidentyfikowania bodźca wywołującego reakcję. Kiedy wiesz już, jakie sytuacje i które emocje popychają Cię w stronę kuchni, możesz wymyślić sposoby na ominięcie tych pułapek.

Mówi się o pięciu grupach bodźców związanych z nadmiernym jedzeniem: społeczne (przyjmowanie pokarmu wynika z zachęty ze strony innych osób lub z chęci dopasowania się), emocjonalne (jedzenie jest odpowiedzią na nieprzyjemne uczucia), myślowe (jedzenie z powodu negatywnego obrazu własnej osoby), sytuacyjne (sięganie po żywność, którą zobaczyliśmy w reklamie lub z powodu jej zapachu, np. byliśmy obok piekarni) oraz fizjologiczne (z powodu bólu głowy lub pominięcia wcześniejszego posiłku).

Żeby dowiedzieć się, które z powyższych bodźców dotyczą Ciebie, musisz założyć dziennik żywienia, w którym będziesz zapisywać co zjadłeś, kiedy i jakie emocje temu towarzyszyły. Im szybciej zaczniesz dostrzegać schematy, tym lepiej.

Kiedy już rozpoznasz wyzwalacz swoich napadów apetytu, możesz szukać rozwiązania. Zanim sięgniesz po jakiś przysmak, którego nie powinieneś w tym momencie jeść, spróbuj zwrócić swoją uwagę gdzie indziej. Najlepiej zrób coś, co lubisz: poczytaj książkę lub jakiś magazyn, posłuchaj ulubionej muzyki, idź na długi spacer, pobiegaj, weź relaksującą kąpiel z bąbelkami, rób ćwiczenia oddechowe, zagraj w jakąś grę (najlepiej planszową), zadzwoń do przyjaciela, zrób pranie, posprzątaj, umyj samochód, napisz list, etc.

Na wszystko potrzeba czasu, ale samozaparcie i ciężka praca nad sobą nie zawsze wystarczają. Istnieje prawdopodobieństwo, że będziesz musiał zgłosić się do lekarza, dietetyka lub psychologa, by zasięgnąć ich opinii w sprawie podjadania.

Łamanie schematów swoich zachowań to trudna rzecz. Warto się jednak starać, ponieważ będziesz zdrowszy i bardziej szczęśliwy. I pamiętaj o nagrodach za dobrze wykonane zadania. To też poprawia motywację.

Pasjonujesz się naturą człowieka i chcesz otrzymywać więcej podobnych wiadomości? Zapraszamy na nasz specjalny fanpage:

Źródło: Webmd

Zdjęcie: Pixabay

KOMENTARZE disqus
komentuj przez Disqus
Wiedzocholik na Facebooku
POLUB NAS    
Wiedzocholik na Instagramie Wiedzocholik na Instagramie
Przeglądnij się
OBSERWUJ NAS    
Wiedzocholik na Twitterze