4675 ARTYKUŁÓW W SERWISIE
ZNAJDŹ NAS
W INTERNECIE
MÓZG

Nauka gry na instrumencie poprawia wyższe funkcje mózgu

04 maja 2017
MÓZG
autor: Anna Borkowska

Jak pokazują badania, nauka gry na jakimś instrumencie może być bardzo korzystna dla dziecka w jego późniejszym życiu – czy wiesz, że muzyka, której słuchasz określa Twój typ osobowości? Eksperymenty przeprowadzone na Boston Children’s Hospital potwierdzają wcześniejsze wyniki i sugerują, że zarówno dzieci, jak i dorośli, którzy umieją grać na jakimś instrumencie, wykazują ulepszone wyższe funkcje mózgu w porównaniu do osób, które nie mają umiejętności muzycznych.

Funkcje wyższe mózgu to zbiór mechanizmów kognitywnych odpowiedzialnych za przetwarzanie i przechowywanie informacji, podejmowanie decyzji, rozwiązywanie problemów, regulowanie zachowania, planowanie i dostosowywanie się do zmieniających się wymagań mentalnych. Według Nadine Gaab z Laboratories of Cognitive Neuroscience na Boston Children’s Hospital, wyższe funkcje mózgu są mocnym wskaźnikiem akademickich możliwości.

„Nawet lepszym niż iloraz inteligencji”

– twierdzi.

Choć wiadomo już, że nauka muzyki związana jest z umiejętnościami kognitywnymi danej osoby, to bardzo niewiele badań zajmowało się tym, na ile bezpośrednio nauka muzyki wpływa na funkcje wyższe mózgu. Aby się tego dowiedzieć badacze użyli rezonansu magnetycznego, aby przeanalizować mózgi piętnaściorga dzieci w wieku 9-12 lat, które uczyły się grać na jakimś instrumencie. Równolegle przeanalizowano mózgi 12 dzieci w tym samym wieku, które nie uczyły się gry na żadnym instrumencie. Dodatkowo, naukowcy porównali skany 15 dorosłych osób profesjonalnie zajmujących się muzyką, ze skanami 15 dorosłych osób nie będących profesjonalnymi muzykami. Wszyscy uczestnicy badania musieli przejść serię testów kognitywnych, podczas których wykonano skany rezonansem magnetycznym.

Badania wykazały, że podczas testów kognitywnych, zarówno muzykalne dzieci, jak i dorośli muzycy, wykazywali poprawę w wielu obszarach funkcji wyższych mózgu, w porównaniu do niemuzykalnych dzieci i dorosłych.

Muzykalne dzieci wykazywały większą aktywność w kilku obszarach kory przedczołowej podczas testu kognitywnego, wymagającego przeskakiwania pomiędzy zadaniami umysłowymi. Obszary te związane są z funkcjami wyższymi mózgu.

„Choć wiele szkół zmniejsza ilość lekcji muzyki i spędza coraz więcej czasu na przygotowanie do testów, to nasze wyniki sugerują, że szkolenie muzyczne może pomóc przygotować dziecko do lepszej przyszłości akademickiej. Nasze wyniki mogą mieć również implikacje dla dzieci i dorosłych, którzy mają problemy z funkcjami wyższymi mózgu, jak na przykład dzieci z ADHD lub osoby w podeszłym wieku”

– powiedziała Gaab, komentując wyniki badań.

Naukowcy zaznaczają jednak, że dzieci, które już biorą prywatne lekcje muzyki, mogą mieć już wcześniej istniejące zdolności związane z funkcjami wyższymi mózgu, które podsycają ich zainteresowanie muzyką, a więc możliwe jest, że funkcje wyższe mózgu wpływają na zdolności muzyczne.

Jednak, zespół Nadine Gaab ma nadzieję, że uda mu się wykazać, że jest odwrotnie poprzez przeprowadzenie badania, w którym będzie monitorować dzieci przez długi okres czasu, podczas gdy będą one losowo wysyłane na prywatne lekcje muzyki.

Wyniki badań opublikowane zostały w magazynie naukowym „PLoS ONE”.

Pasjonujesz się naturą człowieka i chcesz otrzymywać więcej podobnych wiadomości? Zapraszamy na nasz specjalny fanpage:

Źródło: Medical News Today

Zdjęcie: Pixabay

KOMENTARZE disqus
komentuj przez Disqus
Wiedzocholik na Facebooku
POLUB NAS    
Wiedzocholik na Instagramie Wiedzocholik na Instagramie
Przeglądnij się
OBSERWUJ NAS    
Wiedzocholik na Twitterze